دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

صادرات خدمات فنی و مهندسی به صفر رسیده است

ایرج رهبر در گفتگو با ساختمان آنلاین  با بیان مطلب فوق اظهار داشت: کاهش چشمگیر صدور خدمات فنی و مهندسی در حالی است که شرکتهای ایرانی از ظرفیت فنی و توان اجرایی بالایی برخوردار هستند . اما برخی موانع نظیر مشکلات بانکی و بیمه ای و سبب شده است که ایران بازارهای هدف صادرات را در منطقه از دست دهد .

وی با تاکید بر اینکه اتفاق مذکور در حالی است که دولت به دنبال افزایش صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی است افزود: در بخش مسکن ،توسعه صادرات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه می تواند سبب ایجاد فرصتهای شغلی برای صاحبان این صنعت باشد.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان تاکید کرد: یکی از پیش شرط های افزایش حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی ،ایجاد تغییر در روشهای تولید مسکن است چرا که با شیوه های سنتی امکان رقابت در بازار های هدف وجود نخواهد داشت.

وی با یادآوری این مطلب که صنعتی سازی سبب سریع سازی ،انبوه سازی و ارزان سازی مسکن می شود اذعان داشت : اگر بخواهیم در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی عملکرد قابل قبولی داشته باشیم لازمه این کار پیگیری صنعتی سازی مسکن است. چرا که اگر قرار باشد با روشهای فعلی نسبت به ساخت وساز اقدام کنیم در سطح منطقه حرفی برای گفتن نخواهیم داشت و کشورهایی نظیر ترکیه بازار صادرات خدمات مهندسی را در دست خواهند گرفت.

رهبر تعامل بین انجمن های تخصصی صنعتی سازی را ضروری ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: برای حرکت به سمت صنعتی سازی که سبب تغییر در روشهای داخلی تولید مسکن و نیز افزایش حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی می شود لازم است که از تجارب متخصصان و خبرگان این عرصه بهره گرفته شود.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران همچنین ادامه داد: در همین حال تغییر در تشریفات اداری تولید مسکن و بازنگری در آیین نامه های بالادستی نیز امری ضروری است و اگر در امر صنعتی سازی مسکن موفق باشیم می توانیم در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با ساختمان آنلاین به موضوع ارتباط بین محافل دانشگاهی و صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت: برای اینکه دانشجویان از فضای تک بعدی آکادمیک خارج شوند و در حوزه اجراء ورود پیدا کنند لازم است که بین صنعت ساختمان و دانشگاه تعامل مطلوبی برقرار شود.

رهبر ادامه داد: نباید حضور دانشجویان به فضای کسب و کار ساختمان صرفا به گذراندن دوره های کارآموزی محدود شود ،بلکه دانشجویان باید در سال های آخر فارغ التحصیلی در این صنعت حضور داشته باشند و البته شرکتها نیز ملزم به پرداخت حداقل دستمزد به آنها هستند.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران تعامل بین دانشگاه و صنعت ساختمان را با مزایای بیشماری ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: این رویه سبب خواهد شد که دانشجویان پس از پایان تحصیل در بدو ورود به بازار کار دچار سردرگمی نباشند و به دلیل کسب تجربه بدانند که در کدام یک از بخشهای مختلف صنعت ساختمان باید مشغول به کار شوند.

رهبر در عین حال گفت: اجرایی کردن این راهکار سبب خواهد شد که دانشجویان از رکود آکادمیک خارج شوند و همزمان به دلیل دریافت دستمزد دارای انگیزه مضاعف شوند.

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا